Ældre i Vesthimmerland svindlet for 1000er af kroner

Af Ture Damtoft, Onsdag, 25/09/2024 09:32

VESTHIMMERLAND: Igen er det lykkedes for svindlere at franarre ældre borgere i Vesthimmerland deres betalingskort og pin kode og på den måde stjæle tusinder af kroner.

Tirsdag gik det ud over et ægtepar i Løgstør og en kvinde i Overlade, der fik hævet 10.000 kroner.

I begge tilfælde er signalementet af gerningsmanden følgende: Han er 25-30 år, spinkel af bygning, ca. 180 centimeter, taler dansk og ser dansk ud, havde en baseball kasket på der vendte omvendt og var kædt i en brun habit.

Fremgangsmåden er den samme som i mange mange andre sager.

En mand ringer og udgiver sig for at være fra personernes bank. Han siger, der er ved at blive stjålet penge fra kontoen, og for at stoppe det har han brug for personens Dankort/kreditkort og pin-koden, og han vil sende en kollega ud for at hente det.

Kort tid efter dukker en person op, som får udleveret kortet og koden, og lige efter det bliver der hævet store beløb. 

Politiet efterforsker sagen og hører meget gerne fra potentielle vidner på 114 eller digitalt.

I de efterhånden talrige eksempler på denne type svindel det sidste års tid er der stort set altid tale om ældre borgere. 

- Vi har kontakt til ældrecheferne i Vesthimmerlands, Rebild og Mariager Fjord kommuner for at forebygge den type svindel. Mange borgere er meget autoritetstro, når en myndighed som banken ringer, og derfor er det ikke stoppet endnu. Modtager man opkald, hvor man bliver bedt om at oplyse fortrolige detaljer som for eksempel bank oplysninger, skal man lægge røret på. Din bank, os fra politiet eller andre myndigheder vil aldrig nogensinde bede om den type oplysninger over telefonen. Hvis pårørende til ældre borgere læser om disse sager, er det måske en god idé at tale med sine forældre eller bedsteforældre om det og på den måde hjælpe forebyggelsesarbejdet, så vi kan få stoppet den type svindel, siger politikommissær Jesper Fredsgaard. 

 

Kommentarer
Nichlas F. Larsen

Så er det sket igen...
Derfor kommer der her en opfordring til at vi alle tager en snak med vores ældre familiemedlemmer
Vi skal minde dem om, at HVIS der skulle være noget galt med et betalingskort eller HVIS det skulle blive udsat for svindel... Så har pengeinstituttet jo ikke brug for ens fysiske kort eller oplysninger fra kortet.

Pengeinstituttet har selv udstedt kortet og ved af gode grunde alt om det - og de kan selv spærre det uden at man skal gøre noget.

Det er ikke anderledes end det de gør, hvis et kort overtrækkes.

Pengeinstitutter, myndigheder, fragtselskaber osv. osv. osv. vil ALDRIG kontakte dig for at bede dig om dine kortoplysninger, MitID oplysninger, pin-koder, passwords eller andet...

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"