Spændende EM-debut i ny Rally Cross-racer

Onsdag, 21/07/2010 23:06

- Set i bakspejlet ærgrer jeg mig stadig lidt over en forholdsvis sen opstart i motorsport, forklarer Peter Lindgaard. - Med en travl hverdag som indehaver af et autoværksted, er der desværre ikke mulighed for at køre med i EM-serien. Det har altid været min stille drøm efter opstarten i Rally Cross, og drømmen er absolut ikke blevet mindre efter min debut som deltager i et EM-arrangement. Det skete for få uger siden med deltagelse på det legendariske svenske RC-mekka: Höljes tæt ved den norske grænse.
RC-stadionet i Höljes er etableret i et kuperet dalområde med gode publikumsforhold, som i 2010 satte nye rekorder med 28.000 tilskuere.
- Det er virkelig en top-oplevelse som RC-chauffør at prøve kræfter med den svenske EM-bane, fortsætter Peter Lindgaard. Flere af svingene er bygget op således, at man ikke kan overskue hele kurven på forhånd. Man må derfor stole meget på sin egen selvtillid og give gas på forventet efterbevilling om succes. Det samme gælder jump’ene på rundbanen.
Lindgaard Motorsport skiftede i 2010 til Opel Corsa Super 1600 i den tunede - internationale - 1,6 liters-klasse: Division 1A. EM-fighten i Division 1A er så tæt og hård, at man ikke umiddelbart får mulighed for at køre sig i finalerne som debutant i en EM-afdeling.
- 32 RC-teams havde skrevet sig på startlisten i Division 1A, konstaterer Peter Lindgaard.  I tidtagningen blev jeg nr. 20, men det gik noget bedre i de efterfølgende kvalifikationsheats: 12-18-14. Det midterste heat blev afviklet i regnvejr, og en af erfaringerne fra Höljes er derfor, at jeg skal teste noget mere på fugtigt underlag med raceren.
Kvalifikationen betød en samlet placering som nr. 14, og Peter Lindgaard kom derfor sikkert med i C-finalen.
- Løbsledelsen havde dømt såkaldt WET RACE i C-finalen, oplyser Peter Lindgaard. Underlaget var dog så tørt, at jeg normalt havde kørt på tørvejrsdæk. Under WET RACE i EM er det imidlertid kun tilladt at anvende regnvejrs-udgaven af racing-dækkene. Jeg scorede dog en fornuftig fjerdeplads, og blev dermed også nr. 14 generelt.
Som optakt til EM-weekenden i Höljes deltog Peter Lindgaard & Co. i 5. afdeling af DM i Rally Cross, som blev kørt på Nisse-Ringen ved Næstved.

 - Jeg scorede pole-position til A-finalen på Nisse-Ringen, men fik under kvalifikationen problemer med et knækket tand i kronspidshjulet. I første omgang ville jeg derfor kun starte op i A-finalen, fordi jeg ikke havde mulighed for at presse raceren uden stor fare for en eksploderet gearkasse. Krydret med lidt konkurrenceheld scorede jeg imidlertid en etter hjem over målstregen…..
I DM-slutstillingen 2010 er det muligt for Peter Lindaggard og konkurrenterne i Divison 1A at smide det dårligste resultat væk. Her ligger Peter Lindgaard på en delt førsteplads sammen med Jakob Schnoor fra Djursland Peugeot 106.
- DM-semifinalen afvikles på Ørnedalsbanen ved Sæby sidst i juli, afslutter Peter Lindgaard. Her gik det meget godt for mig ved det forrige besøg i foråret, selv om jeg manglede lidt momentum i A-finalen. Jeg bliver dog heldigvis mere og mere dus med Opel Corsa’en.
Peter Lindgaard har i øvrigt fået lidt mere blod på tanden omkring deltagelse i udvalgte EM-afdelinger. Peter Lindgaard har derfor lagt billet ind på EM-arrangementet i nordtyske Estering lidt uden for Hamborg midt i august.
Herudover ser Lindgaard Motorsport frem til North European Zone (NEZ)-finalen 2010 hos Motorsport Nordjylland i løbsweeekenden: 25.-26. september.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"