Netværk Limfjorden sætter fokus på Limfjordshavnene som fremtidens samlingspunkt

Tirsdag, 13/07/2010 14:16

Historisk var havnene i Limfjorden stedet, hvor folk og fæ mødtes og udvekslede varer og nyheder. Netværk Limfjorden har i sin handleplan ”På vej mod 2015” skitseret den vision for Limfjordshavnene, at de på denne historiske grund skal udvikle sig til at blive et af ”fremtidens samlingspunkter for lokalbefolkningen og gæsterne i Limfjordslandet”.

Netværk Limfjorden har derfor besluttet at iværksætte et udviklingsprojekt om Limfjordshavnene. Projektet skal bl.a. pege på initiativer, der kan bidrage til, at havnene får en så aktiv rolle som muligt i den samlede indsats for at udvikle og markedsføre Limfjordslandet.

Tre udviklingsspor
Projektet koncentrerer sig om tre udviklingsspor, der alle har at gøre med havnene som bindeled mellem vand og land. Til hvert udviklingsspor er der etableret en arbejdsgruppe med en tovholder, som er udpeget af Netværk Limfjorden.

Det første udviklingsspor handler om havnene som service- og modtageapparat. De ankommende lystsejlere har brug for service og information, men samtidig opsøges havnene også af mange turister på cykel eller i bil. Det er derfor oplagt at demonstrere Limfjordslandets gode værtskab netop i havnene. Tovholder er turistchef Alice Bank Danielsen, Skive.

Det andet udviklingsspor drejer sig om havnene som base for formidling af Limfjordslandets historie og kulturhistorie, f.eks. i form af guidede ture med udgangspunkt i havnene eller udstillinger i pakhuse o.lign. i havnene. Tovholder er museumsleder Susanne Overgaard, Morslands Historiske Museum i Nykøbing Mors.

Endelig beskæftiger det tredje udviklingsspor sig med havnene som attraktion i sig selv. Mange af havnene er allerede besøgsmål, men de kan blive endnu mere interessante steder at besøge. Tovholder er museumsinspektør Nanna Folke Olsen, Limfjordsmuseet i Løgstør.

Originale tilbud i Limfjordshavnene
Ligesom alle andre lystbådehavne i Danmark tilbyder havnene i Limfjorden de sejlende gæster en række basale faciliteter i form af rindende vand, toilet og brusebad. En del af dem kan også byde på f.eks. internetadgang, cykeludlejning eller legepladser.

- I dette projekt er det ikke så meget de basale servicefaciliteter, som optager os. Derimod vil vi fokusere på, hvordan Limfjordshavnene kan adskille sig fra andre havne ved at tilbyde noget, der er originalt, og som ikke findes andre steder, siger Netværk Limfjordens formand, Jørgen Pedersen. – Når det f.eks. drejer sig om godt værtskab kunne en idé være at tilbyde alle ankommende sejlere en velkomstpakke med rundstykker og juice, eller man kunne forestille sig, at der var ugentlige velkomstmøder i havnene med information om havnen og baglandet, således som man kender det fra charterrejserne, tilføjer han.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"