Naturen som emneuge

Onsdag, 09/06/2010 09:13

Alle eleverne på Blære Skole deltog i emneugen

BLÆRE: Alle klasser på Blære Skole udforskede i sidste uge naturen og det udendørs læringsrum på mange forskellige måder, det skete i forbindelse med skolens emneuge ”Naturen som lege- og læreplads”.
Hver dag blev påbegyndt med fælles idrætslignende aktiviteter for hele skolen. Herefter var det tid til at udforske naturen på efter det program, som lærerne i hvert team havde lagt.
Børnehaveklasse og 1. kl. indledte ugen med at besøge Limfjordsmuseet i Løgstør, hvor de bl.a. lærte om saltvandsdyr. Efter museumsbesøget blev der tid til at gå en tur langs stranden og samle strandting.
2. og 3. klasse arbejdede bl.a. i et ”Kend-naturen-værksted”. I bedste Emil-fra-Lønneberg-stil blev der tillige snittet forskellige figurer. En dag cyklede gruppen til Jenle-skoven, hvor de lavede primitiv mad over bål.
4. og 5. klasse var de første tre dage på cykeltur. Mandag gik turen til Navn Sø, hvor der blev fokuseret på livet i det ferske vand. Tirsdag og onsdag blev der cyklet til Jenle Plantage, hvor vægten blev lagt på læring om skovens træer. Resten af ugen blev der arbejdet hjemme på skolen.
Fredag var der en hemmelig opgave, som eleverne var meget spændte på. Det viste sig, at lærerne havde skaffet levende ørreder og endda så mange, at hver enkelt elev skulle ”slagte” og rengøre en fisk – en noget anderledes og uvant aktivitet for de fleste! Fiskene blev herefter tilberedt på bål.
Naturen bliver desværre ofte brugt til at smide affald i, og for at få et indblik i korrekt affaldshåndtering besøgte 6. og 7. klasse Renovest i Oudrup. Hjemme på skolen blev der lavet små fagbøger om fugle og planter. Om onsdagen cyklede klasserne til Halkær Å og omegn for at se nærmere på plante- og dyrelivet. Torsdag var der besøg på en stor kvæggård, hvor der bl.a. blev afviklet en malkekonkurrence.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"