Mere rum til større univers i Aars

Af Ture Damtoft, Tirsdag, 03/10/2023 11:01

AARS: Torsdag åbner RUM by Kristense igen efter at have flyttet lokaler til Hjortkjærsvej 1, hvor mor og datter Mette og Julie Buus har fået meget mere rum til at skabe det oplevelsesunivers, de gerne vil byde deres kunder velkommen i.
- Vi har sat nogle vægge op for at dele det ind i afdelinger. Man skal kunne gå på opdagelse ligesom i vores tidligere butik, og nu har vi meget mere plads til at sætte det sammen og skabe noget, som vi synes er flot, og så håber vi kunderne kan lide det, fortæller Mette Buus.
Velkomsten i butikken står Theo for, hvalpen på seks måneder der lige skal vænne sig til flere mennesker i butikken og har travlt med at snuse til alle ting eller lege med sin plastik urtepotte.
Tre dage inden åbningen er det kun småting, som ikke er kommet på plads endnu, og konturerne af en butik, der bliver ligeså spændende og inspirerende at komme på besøg i, er ved at stå ret skarpt.

Pigen på skamlen
Over en kop kaffe bliver Mette og Julie hurtigt enige om, at de er enige om indretningen og indkøbene - næsten da, Julie er lidt mere vovende.
- Jeg tror, vi ville købe det samme til butikken, og når vi er på messer, er det altid de samme ting, vi får øje på som noget godt til butikken, siger Julie Buus.
- Du køber større ind. Hvor jeg måske ville købe seks kopper, siger du hurtigt, at det skal være 24. Jeg er bange for at brænde inde med et parti, men der tror du mere på det, siger Mette Buus, og de to bliver enige om, at det sparer tid på genbestillinger, at de skal tro på konceptet og deres egen fornemmelse og de varer, de vælger at købe til butikken.
Mette Buus åbnede sin første butik for 26 år siden.
Julie Buus begyndte først at arbejde der for tre år siden, men de trofaste kunder, som har været med fra start, kan huske hende.
- Det var mig, der stod på skamlen, fordi jeg tit var med i butikken fra jeg var 1 år gammel, siger Julie med ikke helt udelt begejstring.
I dag er hun 27 år og en ligeværdig partner med sin mor.
Efter at være droppet ud af sygeplejestudiet - "det var slet ikke noget for mig" - tog hun en to-årig uddannelse i retail design & business på Designskolen i Herning, og Julie Buus kom tilbage til Aars med nye ideer, som mor måske ikke helt var med på til at begynde med.

En sanseoplevelse
Som at betale en influencer 10.000-20.000 kroner for at køre en kampagne på Instagram.
- Hun holdte en lyserød muslingeskal op, og jeg ved ikke hvor mange, vi solgte af den. Det var nok 200, og vi fik lynhurtigt 1000 følgere. Så fik vi en i blå, og den solgte også rigtig godt. Der er ingen garanti. Vi har også prøvet en influencer, hvor vi ikke fik noget ud af det, men jeg tror, du får det svært uden at være med online. Der skal vi lave nogle ting, som gør folk nysgerrige på at komme i butikken og mærke og sanse tingene, siger Julie Buus, mens der igen bliver nikket i enighed fra Mette.
- Vi har fået en bredere kundeskare, og det er Julies fortjeneste. Med vores nye lokaler vil vi lave nogle arrangementer, hvor vores leverandører som f.eks. Spice by Spice i Farsø kommer og fortæller om deres produkter, og der er smagsprøver. Eller lave noget for en gruppe veninder, hvor vi viser, hvordan man pynter et fad, laver en adventskrans eller giver dem ideer til at dække et festbord, fortæller Mette Buus og bliver suppleret af datteren.
- Mor har opbygget et virkelig godt kundeflow. Der er folk fra Randers, Silkeborg, Viborg, som har skrevet, de glæder sig til at komme og se den nye butik. De synes, det er spændende at komme og få en oplevelse, og vi prøver at give dem lidt af en sanseoplevelse med musik, lidt til ganen, og varierende dufte i vores forskellige afdelinger. Det er et univers med inspiration til alle dele af hjemmet, og de ved, de kan få hjælp hos os, siger Julie Buus.

Et lille pusterum
Mens de to har fortalt om butikken, er et par ansatte kommet på arbejde til en bjæffende velkomst fra Theo. Et par leverancer er blevet leveret, og alle er klar til en indsats, for at butikken står helt klar til genåbningen torsdag.
- Det bliver dejligt med al den plads, og det bliver dejligt at sige velkommen til kunderne. Mange af dem kender vi jo. Det kommer helt naturligt at spørge, om de har haft en god ferie, eller om kæresten blev glad for den gave de købte. Det er en del af vores butik, hvor vi gerne vil have det personlige præg, siger Mette Buus.
- Vi har det enormt sjovt sammen og griner meget. Den gode stemning gør også butikken til et godt sted at komme. Vores web-shop er vigtig, men i butikken får man et lille pusterum, og med meget mere plads har vi gjort oplevelsen endnu bedre, siger Julie Buus.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"