Mød de lokale og unikke landsbyer i Vesthimmerland

Af Ture Damtoft, Torsdag, 30/05/2019 09:13

Turister vil møde de lokale og have en bid af den Vesthimmerlandske kolorit

VESTHIMMERLAND: Et to årigt lokalt turistprojekt henvender sig ikke kun til lokale.

Projekt 'Meet the locals' er et nystartet to-årigt projekt, hvor VisitVesthimmerland og landsbyudvalget i Vesthimmerlands Kommune sætter fokus på branding af 45 landsbyer i de fire lokalområder ved Aalestrup, Farsø, Løgstør og Aars.

Et samarbejde på tværs skal være med til at synliggøre landsbyerne og deres særlige og unikke fortællinger, værdier, attraktioner og begivenheder.

I mandags, 27. maj blev det første møde holdt i Testrup, hvor Aalestup lokalområde blev repræsenteret af lokale fra landsbyerne Testrup, Fjelsø/Klotrup, Gedsted, Simested, Vesterbølle og Østerbølle.

Det var en succesfuld workshop, og de mange engagerede deltagere skal nu være med til at få lavet videoen om netop deres lokale område.

- De var meget aktive og fik øjnene op for de ting, de selv kan og har at byde på. F.eks. da Fjelsø skulle pege på, hvad der er unikt for deres område. Det blev selve Fjelsø, og det var netop for at vise, at deres sø er helt særlig og deres hjertekammer, hvor de mødes. Det har de bare taget for givet, men de fandt pludselig ud af, hvor stor betydning den har for dem, og hvor vigtig en del af lokalhistorien søen er, siger turistdirektør Jimmi Petersen.

Mødet i Testrup er første del af en række netværksmøder med landsbyrådene.

Der skal produceres 45 promotion-videoer, hvor hver landsby får 90 sekunder til at præsentere byen med en video.

Derfor skal den være skarp i fortællingen, og for at hjælpe med arbejdet holder VisitVesthimmerland workshops med landsbyrådene, hvor de lokale skal arbejde med at udvælge, hvad der afspejler og kendetegner deres landsbyer for at fremhæve landsbyernes DNA.

De lokale beboere er demed med til at sikre, at brandingen afspejler det lokale liv og de lokale værdier.

Det går hånd i hånd med VisitVesthimmerlands brandingstrategi 'Himmerlands Vestkyst', hvor de i forvejen fremhæver autentiske og lokale fortællinger og oplevelser.

Efterspørgsel på lokale oplevelser

Selve begrebet 'meet the locals' er blevet en trend i turismen. Turisterne vil endnu tættere på det sted, de besøger. De vil have en bid af den lokale livsstil, hvorfor efterspørgslen på autentiske og lokale oplevelser især er stigende. Derfor er der et rigt potentiale for et større fokus på landsbyerne, der kan fremhæve det Vesthimmerlandske 'local-hood'.

Målet med projektet er derfor at øge kendskabet til landsbyerne i turismelandskabet, sikre et stærkere fællesskab på tværs af landsbyerne og Vesthimmerland og derigennem tiltrække flere turister.

- Landsbyerne er en vigtig del af destinationens værdikæde, fordi landsbyerne rummer lokale fortællinger og mulighed for at turisterne kan komme tæt på de lokale. Her kan man netop skabe højere oplevelsesværdi, der fremstår som en autentisk modpol til storbyerne for turisterne. Vi viste også lokale produkter frem til Made in Denmark i sidste uge, hvor vi havde et telt med flere stande. Her fik de en kop kaffe og en småkage, og lokale producenter havde mulighed for at vise deres produkter frem. Det handler om at skabe en god historie og give turisterne kendskab til og smag for den lokale kolorit, sgier Jimmi Petersen.

VisitVesthimmerlands telt var da også populært under turneringen, særligt den dag hvor man kunne smage 'golfbolde' og 'greens' fra Farsø bageri og bagefter få en smagsprøve på rom eller whiskey fra Brænderiet Limfjorden at varme sig på.

 

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"