Kommentar til Jens Peter Kragelunds læserbrev

Onsdag, 27/01/2010 11:12

Det er med stor forståelse, jeg læser Jens Peter Kragelunds læsebrev, i folkebladet den 20. januar 2010. Samtidig har jeg stor respekt for, at der er sat ord på en konkret mangelfuld og respektløs pleje og omsorg i Rebild Kommune. Det er noget, vi er nød til at få frem i lyset. Læserbrevet harmonerer også med, at det ofte kommer til udtryk fra pårørende, at det kniber gevaldig med den helt basale omsorg, pleje og kommunikation, når det gælder kommunens aller svageste personer, som er blevet handicappet af sygdom, eller er svækket på grund af alder, og er helt afhængig af andres hjælp.
Jeg tror det er nødvendig med en ny vurdering af, hvordan man sikrer sig, at den omtalte gruppe, får den nødvendige og omsorgsfulde pleje de fortjener. Man kan ikke, som det sker nu, sætte opgaverne ind i faste rammer omkring de svageste, da det hele står og falder med, at man får sine basale behov dækket på en ordentlig måde, og ligeledes kan man ikke skemalægge respektfuld pleje, da beboernes plejebehov varierer fra dag til dag. Men man må forvente af det enkelte plejepersonale, kan tage dette ansvar. Og at ledelsen er synlig for både beboere og pårørende, - og samtidig er rollemodel for det øvrige personale. Dette er nødvendigt for at få sammenhæng i arbejdet, for at det kan bliver en fælles opgave, at tingene bliver løst optimalt. En sådan ledelsesopgave kan ikke løses fra en kontorstol foran en skærm, men kræver, at ledelsen er fysisk tilstede og synlig - også udenfor kontoret.
Men hvordan kan det gøres bedre? Jeg ved der bliver brugt mange resourcer på at gøre det godt, - men jeg tror det bliver nødvendig at tænke anderledes. Mit forslag er, at der bliver reduceret i den hjælp, der ydes de raskeste, og den hjælp der gives i forbindelse med midlertidig hjælp, bliver stoppet, når behovet ikke er der mere. Jeg kan også forestille mig, at der kun bliver tilbudt rengøring fra kommunen, hvis der også er et plejebehov, sådan at flest mulig ressourser flyttes over til de svageste. 
Jeg er meget påvirket af, at høre klager, og føler, jeg har et ansvar for at bidrage med noget, der rækker fremad, jeg er selv uddannet Social- og Sundhedsassistent, og har været med til at uddanne plejepersonale igennem mange år, jeg må sige, at man bestemt fra uddannelsensinstitutionens side har forsøgt at lære hvordan opgaverne løses ordentlig og respektfuld. Og det burde ikke være ret svær, at finde svaret på hvordan tingene skal være i hverdagen. Man kan bare stille sig selv det spørgsmål, ”hvordan kunne du selv tænke dig, det skulle være, hvis det var dig, der havde behov for hjælp”?
Mit ønske med dette læserbrev er, at kunne medvirke til at gøre vore Ældrecentre til de allerbedste, og det gør man kun, hvis man kalder tingene, hvad de er, og tager fat der, hvor der er problemer. Løsningen ligger i en ansvarsfuld og synlig ledelse, - sådan vi alle kan komme til at glæde os over, vi bor i en kommune, der kan tage vare på de svageste på en værdig måde.
Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"