GPS anflyvning kan øge brugen af flyvepladsen

Af Torsten Hansen, Onsdag, 30/01/2019 07:58

Lokale piloter kæmper mod Trafikstyrelsen

AARS: Faciliteterne på Vesthimmerlands Flyveplads nær Hornum er rigtig gode, og mange benytter flyvepladsen. Men med en mindre lovændring ville pladsen kunne bruges endnu mere professionelt.

- Vi har en flyveplads med rigtig gode oversigtsforhold, men når skyerne ligger i få hundrede meters højde, så kan vi ikke se banen (kaldes også at få jordsigt) under landing med motorfly. Derfor kan vi ikke lande, forklarer Christian Larsen, Reka, Aars, der gennem mange år har fløjet rigtig meget til og fra Vesthimmerlands Flyveplads.

- Men med en forholdsvis enkel løsning kan problemet løses. Hvis vi får lov til at lave GPS landinger, så kan vi lande i næsten al slags vejr. Vi har forsøgt at få lov til det i længere tid, men Trafikstyrelsen vil ikke åbne for den mulighed, siger Christian Larsen.

Systemet der også kaldes Cloud Break eller GPS Approach omfatter en række GPS-punkter i luften og på jorden. Når flyet kobles på GPS Approach, så kan det lande automatisk i tåget eller overskyet vejr. Men Trafikstyrelsen tillader i den vejrtype kun såkaldt GPS-landing på pladser med AFIS-kontrol, hvor der er en person placeret på jorden, som piloterne i luften kan kommunikere med. Denne person har ikke noget ansvar og kan ikke give clerens/tilladelse.

Fortæller hvor vi er

- Allerede i dag er det sådan, at når vi nærmere os en flyveplads som Vesthimmerlands, så kobler vi op på den lokale frekvens. Det gør alle andre fly også. På frekvensen taler vi ud i luftrummet, og fortæller hvor vi er, og hvad vi har planer om. Vi kalder det at sende blindt. Hvis der er andre fly i luftrummet, så svarer de tilbage. Det betyder, at vi ved, hvor alle andre fly er, og derfor kan flyve igennem skyerne i sikker forvisning om ikke at ramme andre. Det eneste vi nu mangler er tilladelse og automatik til at lande via GPS, forklarer pilot Jonas Cox, der er fastansat af JAC Flying, der igen er ejet af Reka i Aars og Bila på Mors. Idet piloterne i forvejen kommunikere i luftrummet, så er det faktisk ikke nødvendigt med en person på jorden. Systemet fungerer allerede i USA og mange andre lande.

Brugerne af Vesthimmerlands Flyveplads har allerede undersøgt omkostningerne ved at etablere GPS-systemet, og de vurderer, at det kan anlægges til en fornuftig pris. Hvis systemet bliver tilladt, så kan Vesthimmerlands Flyveplads og 34 andre små pladser i Danmark få meget bedre og sikrere landings- og startmuligheder. Det kunne lokalt betyde, at de professionelle golfspillere med større sikkerhed kunne benytte den lokale flyveplads ved Made in Denmark golfturneringen. Samtidig ville de lokale virksomheder også kunne gøre endnu mere brug af pladsen. Faktisk er det muligt at købe ture med JAC Flying, der kan have fem passagerer med i flyet.

I dag kan alle flyve til og fra pladsen, når sigtbarheden tillader det. Hvis sigtbarheden ikke er i orden er det nødvendigt at lande på en plads med ILS (instrument landings system). Det kan være upraktisk for passagerne.

Spænder ben

- Nu har Vesthimmerlands Kommune for mange år siden lavet en rigtig flot og velegnet lokal flyveplads, som bruges af både svævefly, faldskærmsudspringere og motorflyvere til såvel privat- som firmaflyvning.

Så har vi nogle embedsmænd og politikere i det offentlige system, som med fuld overlæg og helt bevidst spænder ben for, at mindre flyvepladser fuldtud kan udnytte det eksisterende GPS system, som har fungeret fuldt tilfredsstillende i mange år, siger Christian Larsen. Både han og piloten mener, at et automatisk landingssystem som GPS-landing giver maksimal sikkerhed i både godt og specielt dårlig vejr og fungerer ligeså godt som ILS i de store lufthavne.

- Er det ikke utroligt uforstående, at der i et såkaldt velfærdssamfund som Danmark, sidder embedsmænd og politikere med kaffe-koppen fremme og ødelægger sikkerheden for et hårdtarbejdende erhvervsfolk og erhvervspiloter, fortsætter Christian Larsen.

Hvis man tillader GPS-landing, så vil det også være til stor gavn for at både akut-helikopteren og regningshelikopteren, der til enhver tid kan lande på lufthavene, hvis det er for dårligt vejr, til at de kan lande lige ved siden af patienten.

- Hvorfor skal Danmark også her være langt bagud i forhold til andre lande? Det er helt sikkert, at disse GPS-landinger kommer, det er bare et spørgsmål om hvornår, så hvorfor stadig vente?, spørger Christian Larsen.