Far i skole...

Tirsdag, 06/07/2010 15:31

AARESTRUP: Jeg har nogle fridage i hverdagene, hvor jeg nogle gange tager med vores børn på Gregers Krabbe Friskolen til morgensang. Det gjorde jeg også mandag i uge 25, hvor de hele ugen skulle have fagdage. Da morgensangen var ovre, kom Daniels historielærer (4. kl.), og spurgte om jeg ikke ville med dem. ”Der er plads i Gregers Krabbe bussen”, sagde hun - ”Øhh, til hvad, er det noget, man kan tage med til i træsko?”, spurgte jeg, og kunne ikke lige finde den passende undskyldning. Læreren havde arrangeret en tur for at afslutte årets historieundervisning - og jeg kom med.
Første kørte vi til Borre-mosefæstningen, hvor der blev snakket om jernalderen. Derefter kørte vi til Fyrkat, hvor man så kommer til vikingetiden. Det var eventyrligt at se, hvordan læreren stod på broen i Borremose og fortalte om husene i byen, så det dannede billeder i hovedet. Hun fangede virkelig børnene, og de svarede på de spørgsmål, hun stillede. Hun stillede dem også opgaver, f.eks. skulle de finde ud af hvilket hus høvdingen mon havde boet i, og hvor de fik drikkevand fra under belejring. Hun inddrog samtidig matematik (er også 4. klasses matematiklærer), de skulle sige, hvilke former husene var udført i, og hvilke måleenheder de havde brugt. Det var en fornøjelse at se børn, der selvom de løber rundt, samtidig bliver undervist. Ligesom at se hvordan vores skolebørn er opdraget til at tage med på tur. Turen hjem gik omkring Vebbestrup Ismejeri, hvor vi alle fik en stor softice.
Jeg har også Maiken, som går i 1.kl. Hun ønskede selvfølgelig også, at jeg skulle deltage i hendes klasse en dag. Så onsdag var jeg med hende i skole, og der var dansk på skemaet. Dagen startede med undervisning på klassen, hvor klasselæreren hurtig greb chancen for at ”udnytte” mig. De skulle arbejde i arbejdsbogen, og han spurgte om jeg ville hjælpe. Uden tøven viste børnene mig tillid med det samme - de spurgte ligeså godt mig til råds som læreren. Senere på dagen øjnede læreren mulighed for, at vi kunne få en udendørs konkurrence. På vej ud var jeg lige omkring 4.kl. i skolekøkkenet. De skulle lave pizza, men opskriften var lavet om til svære regnestykker – og de var så stolte - de havde fundet to fejl. Ude i skolegården kom jeg på det ene hold og fandt hurtig ud af, at essensen i konkurrencen var, at lære at samarbejde.
Jeg har virkelig fået indblik i, hvor krævende det er at undervise i indskolingen. Der er stor spredning i børnenes niveauer og tilligemed undervises de på hvert deres niveau. Det var godt, at jeg kunne få en kop kaffe på lærerværelset i frikvarteret og slappe lidt af.
Jeg er glad for det ”spark” læreren gav mig mandag morgen. Jeg har set med egne øjne, hvad vores børn undervises i og hvordan de bliver undervist, og hvor er de stolte af, at jeg var med dem i skole.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"