Der findes en løsning til alle på Aars Skole

Af Ture Damtoft, Onsdag, 27/01/2021 09:00

Digital undervisning, men tilbud om ekstra hjælp og nødpasning er populært hos lærere og forældre

AARS: Nok er skolerne officielt lukket ned, og den digitale undervisning får ros af både lærere og forældre.

Men ikke alle forældre har mulighed for at passe både arbejde og undervisning af poderne derhjemme.

Derfor er der stadig liv på Aars Skole, og de mindste årgange fylder godt op i SFOen - naturligvis i små grupper og med god social afstand - såvidt som det kan lade sig gøre med seks-årige.

Fredag, 22. januar var knap 50 elever mødt op i skolen. Langt de fleste i de mindre årgange, hvis forældre har et arbejde, der ikke kan passes hjemmefra, og derfor gør brug af nødpasningsordningen.

En del elever i 9. klasse var også mødt op for at få lidt ekstra hjælp frem mod eksamen til foråret. Månederne til eksamen forsvinder hurtigt, og forberedelserne har jo i princippet varet i ni år - så ville det være ærgerligt, at en nedlukning og vanskelige vilkår for undervisningen skulle spænde ben for en god eksamen og den fremtidsdrøm, eleverne går rundt med.

- Langt de fleste undervises hjemmefra, men for nogen er det bedre at være her, hvor de har materialerne og lettere kan tale med læreren. Vi laver individuelle løsninger, for at finde den bedste metode hele vejen rundt. Vi taler med elever og forældre hver uge og tilpasser tilbuddet, hvis det er nødvendigt. Hvis en elev måske ikke deltager så meget i en periode, kan det være en fordel at komme i skole for at få ekstra hjælp, siger skoleleder Søren Toft Mølgaard.

Den digitale undervisning på Aars Skole får stor ros af forældrene i 0.A., selv om det er en meget anderledes hverdag.

- Skolegangen fungerer. Det er megadygtige lærere, og det er en megagod undervisning, siger Michelle Dahl Sørensen, mor til Maise. Hun og manden tager hjælpen til børnene efter tur, så det også kan hænge sammen med arbejdet.

- Vi ved godt, det er et privilegie, at vi kan få det til at passe med arbejdet, og at det fungerer godt. Det sværeste er de sociale relationer. Det kan være lidt hårdt for en seks-årig at sidde stille så lang tid. Hun snakker med de andre børn hver dag, men hun får ikke stillet de samme behov, og har brug for at kunne være sammen med dem, siger Michelle Dahl Sørensen.

Næsten fuldt skema

Det er også et privilegie, at Aars Skole tilbyder næsten et fuldt skoleskema via den digitale undervisning.

- Vi skal ikke sidde med børnene hele tiden, og der bliver tid til at arbejde ved siden af. Det fungerer over al forventning med lærer-kontakten. I en anden kommune hører jeg fra venner, at de kun har digital undervisning i en times tid om dagen, her i Aars kan børnene række hånden op og få hjælp af Birthe, siger Per Mølgaard Frederiksen, far til Holger og har to børn i 0. klasse på Aars Skole.

Birthe er klasselærer Birthe Pedersen. Hun savner lidt liv på skolen.- Og det er lige før vi også savner deres ballade, siger hun med et lille grin.

Ligesom andre var hun lidt skeptisk over, hvordan undervisning kunne foregå digitalt.

- Vi er lykkedes med noget, vi ikke troede, vi kunne. Der kommer aldrig en tid, hvor det digitale er bedre, men i den situation, vi er i, er det gået over al forventning. Børnene sidder og snakker sammen, som de plejer, og de er jo mega-stolte over, at de har fået deres egen computer. Det er ikke optimalt socialt, men børnene ser hinanden og følger virkelig med i, hvad der sker. Vi kan også se, om de er lidt kede af det en dag. Så kan de lige holde en pause og lave en tegning eller noget andet. Der er meget forberedelse, og vi stiller store krav til forældrene, men vi er stolte over, hvad vi har opnået sammen og sammen med børnene og deres forældre, siger Birthe Pedersen, mens børnene har travlt med at vise hende de tegninger, som de har lavet.

Og så glæder de sig til at komme i skole igen.

- Jeg glæder mig meget, fordi jeg savner alle mine venner, siger Maise Dahl Sørensen. Det udsagn går igen hos de andre børn.

Og returen kan kun gå for langsomt, mener en forælder.

- Lastbilchauffører kan færdes frit, daginstitutioner er åbne og mange andre tager på arbejde, hvorfor så ikke skolerne.

Medierne har pisket en stemning op, og selv om vi følger reglerne, så er vi ikke så Corona-forskrækkede, siger Mark Eiken Jensen, far til Marius, der skal i SFOen fra 1. februar.

- Der kan vi ikke få det til at hænge sammen med digital undervisning og arbejde. Vores ældste datter på otte år går til specialundervisning, og vi er ikke bange for at sende dem begge i skole, siger Mark Eiken Jensen.

Nødpasning

Uanset om det er den rette indstilling, så er begge hans børn og dem, som har brug for det, velkomne på Aars Skole.

- Vi har nødpasningsordningen, så forældrene også kan passe deres arbejde. Så er det vores ansvar at få det til at fungere, både på skolen og digitalt. Vi var lidt skeptiske over, hvordan det skulle gå, men ved at tale med forældre, børn og lærere har vi hele tiden kunnet rette til og finde gode praktiske løsninger.

F. eks. at børnene har den samme lærer i flere timer. Noget af det, vi har lært, kan vi tage med videre, men vi glæder os til at få børnene i skole igen, selv om det nok tidligst bliver efter vinterferien, slutter Søren Toft Mølgaard.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"