Den kolde krig nåede til Tofthøjskolen

Onsdag, 09/03/2016 12:20

STORVORDE: Strukturklasse St 2 har i samfundsfag arbejdet med ”Den kolde krig”, der blev udvalgt af eleverne.

Lars Munk Madsen, der har klassen til historie, startede med at fortælle eleverne om USAs historie, hvorefter eleverne gennem en brainstorm fik skrevet en række emner op på tavlen, hvorefter de skulle vælge et emne, de havde lyst til at arbejde med, det blev ”Den kolde krig” med emner som Berlinmuren og Cubakrisen, der i sig selv ikke er et særlig nemt emne, der normalt arbejdes med i folkeskolens afgangsklasser og på gymnasial niveau.

Lars og Rune Birch Damkjer, der også har været meget involveret i arbejdet, var da også lidt betænkelige – dette blev dog gjort til skamme af eleverne, der skaffede sig en mængde viden om emnet, der dannede grundlag for de værker eleverne fremstillede – modeller af bl.a. Berlinmuren og malerier af Cubakrisen og Berlinmuren (forholdet mellem øst – vest).

Vi der overværede fremlæggelsen og så de fremstillede værkerne kunne klart fornemme, at eleverne havde tilegnet sig stoffet og fået fremstillet nogle gode, flotte og sigende værker. 

Fernisering  

Eleverne havde valgt at holde fernisering med præsentation af deres værker – hertil var skolens kontor, lærer, andre klasser, forældre og pressen inviteret.

Udover de fremstillede værker blev gæsterne budt på lidt drikkeligt og forskellige former for chips.    

Eleverne Emma, Morten, Mikkel og Emma bød selv velkommen til gæsterne.

Eleverne fortalte herefter om fremstillingsprocesserne af værkerne og ikke mindst om baggrunden  for værkerne.

Først fortalte Mikkel om værkerne i montrerne med støtte fra Emma og Morten, hvorefter Emma fortalte om malerierne.

Eleverne beretter 

Efterfølgende gav alle 4 elever interview til den forsamlede presse.  

Mikkel fortalte:

Hvorledes udvælgelsesprocessen havde fundet sted, så eleverne til sidst kunne vælge det, de fandt mest interessant.  

Mikkel fortsatte: ”Vi har bortset fra lidt startvanskeligheder haft et rigtig godt samarbejde” (hvilket man også tydeligt havde kunnet fornemme).

”Det har både været sjovt, godt og spændende projekt, men også lidt svært, men meget lærerigt,” sluttede Mikkel. 

Emma (Emse) fortalte:

Ligeledes om opstartsfasen og om hvorledes man havde fremskaffet materialerne til fremstilling af værkerne, der havde således været mange praktiske ting, der skulle overvindes.

Emma fortsatte: ”Vi havde også en time besøg i klassen af Gesa, der arbejder på skolen, men oprindelig stammer fra Tyskland, hvor hun på nærmeste hånd havde oplevet Berlinmuren.”

”Vi var også på besøg på garnisonsmuseet, hvor en oberst fortalte os om den kolde krig, men da vi viste det meste, var det i starten lidt kedeligt, men blev dog til sidst rigtig spændende,” sluttede Emma. 

Emma fortalte:

Emma fortalte, at det havde været fedt at lave dette projekt selv om det tog forholdsvis lang tid.

Emma fortsatte med sit budskab: ”Jeg vil gerne vise, at bare fordi man går i en specialklasse, så kan vi nok mere end folk går og tror.”  

”Jeg er dog lidt træt af, at vi måtte droppe en del andre timer pga. projektet,” sluttede Emma.

Morten fortalte:

Morten var ganske tilfreds med valg af emnet – det var et fedt emne.

Morten fortsatte: ”Vi havde besøg af Gesa, der havde oplevet Berlinmuren på nærmeste hånd, den mur vi fremstillede i forskellige materialer. Det var dog sjovere at fremstille billederne. I hjemkundskab lavede vi øst vest mad, maden fra øst var suppe Borch og fra vest burgere – her var Mikkel ikke i tvivl, han var klart for burgeren.”

”Vi besøgte også garnisonsmuseet, hvor vi så tanks, motorcykler og våben fra den tid – det var fedt ikke mindst, at vi måtte kravle ned og sidde i tanksene, men der var også en oberst, der fortalte noget, som vi viste det meste af bortset fra det han fortalte om våbnene, sluttede Morten.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"