Bedst med betjening af kunder i butikken

Af Ture Damtoft, Onsdag, 01/05/2019 08:00

Kunderne i BetteKun Garn kommer langvejs fra

AARS: - Der er bare noget over at møde dem, man handler med, siger Mette Glerup Andreasen fra butikken BetteKun Garn i Himmerlandsgade i Aars.

Ligesom andre handlende prøver hun at finde den magiske opskrift på, hvordan man kombinerer en fysisk butik med internethandel.

I modsætning til andre begyndte hun med at sælge på internettet.

- Jeg syede børnetøj derhjemme, og i 2011 tog jeg garn ind og satte priserne lidt op, så jeg kunne få løn. Jeg lagde det på min web-shop med det samme, og fik startet op på den måde, siger Mette Glerup Andreasen, der åbnede butikken i Himmerlandsgade i 2015.

I mellemtiden var det dog hårdt arbejde for at øge salget. Hun tog på flere større messer, og i begyndelsen måtte hun låne modeller af sine kunder, så hun kunne vise, hvad garnet kunne blive til. - Det var en hård tid, for det kræver rigtig meget arbejde at være med på messer. Jeg havde heller ingen ansatte, så bare det at skulle køre med pakker hver dag var stort. Den periode må man bare igennem, og i dag bliver pakkerne hentet, og jeg har Lene ansat i butikken, siger Mette Glerup Andreasen.

Det var mest for at få bedre plads, at hun åbnede butikken. Der var ikke længere tilstrækkelige lagerplads på de 25 m2 i hjemmet lidt udenfor Gislum, så hun lejede sig ind i lokaler 180 m2, og så har butikken givet hende bedre kontakt med kunderne.

Lidt mere levende

- Det bliver lidt mere levende, når vi har kontakt med kunderne. Når de kommer her og skal have en opskrift på en bluse i striber, så er der en kreativ proces, hvor vi taler sammen om farverne, og man selv bliver lidt inspireret.

Det får man ikke på nettet, og nogle gange kan man sidde og undre sig lidt over en ordre og have lyst til at ringe og spørge, hvad de skal igang med, siger Mette Glerup Andreasen.

Hendes ansatte, Lene Nymand, har det på samme måde med den personlige service.

- Vi hjælper kunderne med at finde de rigtige farver eller giver lidt fif, hvis der er en opskrift, kunden finder lidt svær. Når internetkunder så henter deres pakker i butikken, så sikrer vi også, at de har det rigtige udstyr. Andre kalder det mer-salg, men vi kalder det god service til kunderne, siger Lene Nymand, der også er glad for at møde kunderne i butikken.

For selvom salget på internettet går godt, så er Mette Glerup Andreasen ikke i tvivl om, at den fysiske butik giver noget ekstra.

- Vi har for eksempel mange sjællandske kunder, som lige skal ind og se butikken, når de alligevel er kommet til Jylland. Vi sælger også via de sociale medier, men vores nyhedsbrev sælger bedre.

Nok fordi de selv har tilmeldt sig, og så er interessen lidt større, siger Mette Glerup Andreasen, der således prøver alle de mulige salgskanaler.

- Men der er ikke tvivl om, at den fysiske butik betyder rigtig meget for salget, uanset hvordan kunden så køber, siger Mette Glerup.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"